tisdag, december 30, 2008

måndag, december 22, 2008

Not for sale!?

Köpte den här via en stor svensk nätbutik förra veckan. Intressant att det står "not for sale" på den.

What the @%€#!?

Whiskey och minst sagt suspekt jultomte i cafét på jobb.

söndag, december 21, 2008

fredag, december 19, 2008

Sharkoholic

Hello, my name is Henrik. I am a Sharkoholic.
I have been a sharkoholic for almost 15 years but have not been diving with sharks since I was in Mozambique which is 52 days and 12 hours ago. I have lied to both family and friends saying I have been in the water with mammals, gobies, angelfish and even nudiebranches. The truth is I have been shark diving.

torsdag, december 18, 2008

Pinsamt...

Det här är ju faktiskt lite pinsamt. Någon har tydligen inte riktigt tänkt sig för.

söndag, december 14, 2008

Dyksugen

Är på en restaurang med saltvattensakvarie. Blir riktigt dyksugen. :-(

fredag, december 05, 2008

Barnsligt gott...

Dags att öppna en ny chokladlucka. Jag intalar mig att det är välförtjänt efter all träning inför Kilimanjaro. :)

fredag, november 14, 2008

Jag vet det är idiotiskt...

men jag måste erkänna att jag är sååå sugen på att försöka.

Julölsprovning

Nu är det jul igen och nu är det jul igen...

torsdag, november 06, 2008

Kylen på jobb

Tillbaka i verkligheten efter semestern. ;)

torsdag, oktober 30, 2008

UFO!

WHALE SHARK!

Close encounter

Manta party!

Jodå, vi fick se mantor också!

Whale shark party!

Vi fick se uppskattningsvis 50 valhajar samtidigt som åt på eller precis under ytan. Det är väldigt sällsynt att få se mer än en valhaj samtidigt. Vi hade valhajsforskare med på båten och de hade aldrig varit med om något liknande tidigare. Vi njöt. =)

Turen håller i sig!!!

Vi har försökt få se valhaj i flera år - äntligen lyckades vi, och detta redan första dagen. Dessutom fick vi uppleva något väldigt sällsynt...

På väg till Mozambique och sista etappen på resan

Nu håller vi bara tummarna att vi ska få se valhaj och manta. Som en följdeffekt av Kilimanjaro kan Jonna tyvärr inte dyka och får snorkla istället.

Gigantiskt flygplan fick vi åka - kallades Airbus 380 tror vi.

Geparder i Ngorongoro

Lejonsex!

Ord är överflödiga. När vi trodde vi fått se allt fick vi se detta och då sa vår guide: "Now you have seen it all!"

Warthog i Ngorongoro crater

Ngorongoro kallas världens åttonde underverk och vi kan verkligen förstå varför! Warthogs var Henriks favoritdjur under safarin och han jagade en bild på en hela veckan! Sista dagen ställde den här fotomodellen upp sig för plåtning... =)

Flodhäst

Jodå, vi såg flodhäst.

"Once in a lifetime experience!"

Lejon som jagar geoparder. Kevin, vår guide, sa bokstavligt talat att det var "a once in a lifetime experience" och han har varit guide i 8 år.

Leopard med byte

tisdag, oktober 21, 2008

Lejonuppfostran

Serengeti

Redan första eftermiddagen i Serengeti på väg till hotellet fick vi se 20 lejon, en bra början! 2 av dem var dessa fantastiskt söta ca 8 veckor gamla lejonungar. De busade och lekte och vi var i extas. Vår guide fick tvinga oss därifrån!

Lake Manyara

Dag 3 på safarin åkte vi till en park med regnskog känd för sitt fågelliv och flodhästar. Där fanns även mängder av nyfikna apor som den på bilden.

torsdag, oktober 16, 2008

Vad stirrar du på?

Två turister som stirrar tillbaka.

Elefantanfall

I slutet på första gamedrivet mötte vi en ensam elefanthanne som var på krigsstriden. Han frustade, sparkade runt sig och fällde ett träd, för att sedan börja springa efter vår bil. Lite läskigt var det!

Safari time

Vi befinner oss nu i nationalparken Tarangire. På dagen ser vi mängder med djur och på natten hör vi dem precis bredvid vår tented lodge. När det är mörkt följer en massai oss till och från restaurangen/baren eftersom djuren kommer rakt igenom campet.

onsdag, oktober 15, 2008

After Kili

Benen och fötterna får en dags välförtjänt vila vid poolen innan det är dags att ge sig iväg på safari.

Soluppgång

Så här såg soluppgången ut på 4600 meters höjd morgonen efter topp-etappen och Jonnas långa vandring ner till baslägret. Efter en strapatsrik vecka lyckades vi båda komma ner och är nu nästan återställda!

Toppen!

Efter en lång, jobbig bestigning var Uhuru peak äntligen nådd! Afrikas högsta punkt, världens högsta fristående berg, 5895 meter över havet! Upp till 5300 meter gick det alldeles lysande för Henrik. Efter 5300 kickade höjdsjukan in och det nya smeknamnet från vår guide blev "drunken man".

Glaciärer på Kili

tisdag, oktober 14, 2008

Laddar inför toppförsöket

Henrik tittar nervöst upp mot toppen och inser att förutsättningarna inte är de bästa för att lyckas efter att inte ha hunnit med någon acklimatisering och redan ha gått från läger 4 - läger 5 på samma dag på rekordtid. Vid det här tillfället kallade vår guide Henrik för "Mountain gazelle" men det skulle komma att ändras...

Barafu camp

Medan Jonna blev tvungen att gå ner på lägre höjd fortsatte Henrik på egen hand upp till topplägret på 4600 meters höjd tidigt på morgonen. Tanken var att vi skulle sova där och fortsätta mot toppen mitt i natten för att hinna acklimatisera oss till höjden men för att komma ner till Jonna så snabbt som möjligt igen blev valet att bara ta 45 minuters paus i lägret för att dricka lite och byta kläder inför toppförsöket.

Dag 4 - Karranga valley (3950 m)

Som vanligt en spektakulär utsikt från tältet. Tyvärr sa Jonnas kropp till slut ifrån efter att ha gått sjuk från dag 1 på hög höjd och hon fick de svåraste symptomen på höghöjdsjuka inkl begynnande lungödem. Det fanns bara ett beslut och ta och det var att gå ner annars kunde det fått allvarliga konsekvenser. Hon fick se allt utom sista lägret och toppvandringen och det var en fantastisk upplevelse ändå.

Titta inte ner!

Ibland var klättringen ganska spännande faktiskt.

Barafu camp

Som sagt, utsikten var magisk. Vårt tält med Kibo i bakgrunden.

Dag 3 - Lava tower

Denna dag var lång och vi gick riktigt högt till 4500 m innan vi gick neråt igen. Det konstiga var att vi mådde bättre på hög höjd än i campet på 3800 m. Växten på bilden heter senecio och det kryllade av dem runt campen. Bästa naturen hittills. Fantastiskt ställe med utsikt över både toppen och glaciärerna och staden Moshi som lyste långt där under oss.

Dag 2 - Moorland

Vi är nu på väg mot Shira camp på 3750 m höjd och ingen av oss känner av höjden nämnvärt. Jonna är dock fortfarande dålig.

Vi började vandringen i djungel

Medan vi vandrade hoppade apor mellan träden och vi såg fåglar med fantastiska färger. Regnskogen var riktigt häftig.

Nu börjar äventyret

Eller egentligen började äventyret redan på natten då Jonna blev magsjuk och spenderade sin tid på toaletten. 15 minuter innan transporten avgick till trekkingen avverkades sista besöket. Det blev en tuff första dags vandring på 7 timmar då Jonna var nära att spy för varje steg hon tog.

måndag, oktober 06, 2008

Bye, bye Zanzibar!

Nu har vi lämnat Zanzibar på en fast ferry som fick folk att spy både till höger och vänster men som tur är blev ingen av oss sjösjuka. Även om det nu väntar nya äventyr kommer vi sakna Zanzibar och den avslappnade stämningen på ön. Hakuna matata fick vi höra ganska ofta. I natt sover vi i Dar Es Salaam och i morgon tar vi en 9 timmars bussresa upp till Arusha som kommer vara bas inför Kilimanjarobestigningen.

söndag, oktober 05, 2008

Sjöstjärna

Så otroligt vacker, men ack så giftig!

Snorkling

På det lokala revet fanns det en del att titta på. Bland annat muräna, havsorm, sjöstjärnor, clownfisk, parrotfish, unicornfish. Kändes som en bra uppladdning inför dykningen i Mozambique!

Snorkeltur med traditionell dhow

Idag gav vi oss ut på en tur med en dhow för att snorkla på det lokala revet. Båten kändes som ett riktigt hemmabygge, men den fungerade fint.

lördag, oktober 04, 2008

En livslång dröm har gått i uppfyllelse!

Vi saknar ord. Vi hade egentligen inte riktigt vågat hoppas på att få simma med några delfiner men vi fick se mängder och precis intill oss dessutom. Som tur är hade vi med undervattenshus till kameran och fick en del fina filmer och bilder också. Semestern har knappt börjat och vi är redan nöjda!

Uppe med tuppen

I morse vaknade vi av ljudet av vågor och faktiskt även en tupp en stund senare. Vi ville upp tidigt för att komma iväg till delfinerna så tidigt som möjligt. När vi öppnade dörren till vår bungalow möttes vi av en underbar soluppgång.